Værktøjer
Find nyttige links, skabeloner, videoer og vejledninger i forhold til bl.a. organisering, fundraising, den gode ansøgning, budget, mv. Vi gør opmærksom på at al materiale på denne side alene er vejledende.
Fondsoversigter
Statens Kunstfond giver støtte til professionel kunst inden for kunstarterne litteratur, billedkunst, musik, scenekunst, arkitektur, film, kunsthåndværk og design. Det er de kunstfaglige udvalg, som vurderer, hvad der er professionel kunst og træffer afgørelser om støtte på baggrund af en ansøgning. Du kan orientere dig i aktuelle puljer her – eller skrive dig op til nyhedsbrevet, så du hele tiden er ajour med aktuelle frister. Søg Statens Kunstfond her →
Legatbogen er Danmarks største søgemaskine for fonde og legater. Man kan søge på kryds og tværs inden for forskellige områder, læse om de enkelte fonde og se, hvad de kræver. Der er også lagt ansøgningsskemaer og andre links op på de forskellige fonde. Søg i Legatbogen her →
Private fonde har forskellige fundatser, og opererer også på vidt forskellig vis. Nogle er klassiske ansøgerdrevne fonde, mens andre er mere igangsættende eller bygger på egentlige partnerskaber mellem fond og kulturaktør. Fondslandskabet er hele tiden i bevægelse - og hvis du vil vide mere om, hvordan du bedst navigerer i feltet, kan du med fordel dykke ned i den temaserie om fondslandskabet, som vi har skabt i samarbejde med Midtjysk Kulturakademi. Her finder du gratis webinarer og andet materiale, der kan få dig på rette spor.
Ansøgninger
En projektbeskrivelse skal være en så konkret beskrivelse af dit projekt som muligt, og må typisk ikke fylde mere end 1-2 sider. Den gode ansøgning består af en håndfuld elementer, som du skal kunne uddybe: hvad, hvorfor, hvordan, hvem, hvor – og hvor meget. I april 2023 afholdt vi i samarbejde med Udviklingsplatformen for Scenekunst et webinar om Den Gode Ansøgning, hvor du kan finde tips og tricks. Se hele webinaret her →
Et budget skal afspejle projektbeskrivelsen. Det skal hverken være for ydmygt eller for bombastisk – men realistisk og udgifter og indtægter skal balancere. Her finder du en meget enkel skabelon, som du evt. kan tage udgangspunkt i. Skabelonen er vejledende og du skal selvfølgelig tilpasse den til dit specifikke projekt. Mange fonde (bl.a. Statens Kunstfond) har i øvrigt egne budgetskabeloner, som du skal bruge, når du ansøger. Denne skabelon er derfor ment som et værktøj, som sikrer, at du får gennemtænkt alle elementerne. Hent skabelon til ansøgningsbudget her →
Regler og lovgivning
På scenekunstområdet er der en række regler og overenskomster, som skal følges. Dansk Teater samt Dansk Skuespillerforbund har en del ressourcer, som de stiller til rådighed, bl.a. overenskomster, vejledende lønsatser, forslag til standardkontrakter og andet.
Teaterforening og vedtægter
Det er som udgangspunkt ikke påkrævet at have en teaterforening eller et CVR-nummer for at kunne søge penge hos bl.a. Statens Kunstfond. Man kan godt søge i sit eget CPR-nummer, men det kan ikke anbefales, da beløbet indberettes, således at man bliver personligt beskattet. Det kan derfor være godt at have sin egen teaterforening, således at man ikke blander sin privatøkonomi sammen med sine tilskud og sit kunstneriske virke.
Her finder du link til et webinar, hvor vi gennemgår, hvordan foreningen fungerer som ramme om dit kunstneriske virke. Du finder tilhørende slides her.
Vi har også udarbejdet guiden “Sådan opretter du en forening - step by step” .
Og sidst men ikke mindst, har vi fået udarbejdet et sæt vedtægter, som kan downloade og bruge som skabelon. Du finder skabelonen her.
Organisering: CVR, CPR eller forening?
Hvis du selv vil producere din forestilling, enten som selvproducerende kunstner eller kompagni, kan det være en fordel at oprette en forening. Ved at oprette en forening får du bl.a. mulighed for at udbetale løn, sende regninger, mv., og du får et CVR nummer. som du kan bruge til at søge støtte til forestillingen. Når du opretter en forening, følger der også et ansvar og nogle forhold og regler, du skal kende til. Her finder du en video fra webinarrækken “Crash course i producentopgaver”, hvor administrator og rådgiver Jens Christian Jensen fra JC Copenhagen gennemgår, hvordan du opretter en teaterforening, bl.a. med fokus på formulering af vedtægter samt ikke mindst de skatteforhold og -regler, som knytter sig til en forening. Webinaret blev arrangeret af Udviklingsplatformen for Scenekunst og Performing Arts Platform i 2022.
Teaterforeningen er ikke den eneste måde at organisere og professionalisere sig som enkeltkunstner eller kompagni. Herunder finder du 6 korte videoer, hvor advokat Diana Sloth Nielsen fra DLA Piper og administrator Erling Larsen gennemgår de mest anvendte modeller, når man konstituerer sig som professionel scenekunstner. Hvilke krav, fordele og ulemper, er der ved de forskellige modeller i forhold til organisering, regulering, beskatning og administration? Materialet er fra webinaret ‘Organisering og professionalisering af små teatergrupper og kompagnier’, som blev arrangeret i et samarbejde mellem Performing Arts Platform, Projektcentret i Dansehallerne og Udviklingsplatformen for Scenekunst i december 2020.
Bestyrelsesarbejde
Fælles for foreninger og selvejende institutioner er, at der sidder en bestyrelse som den ledende instans. Samarbejdet mellem den kunstneriske ledelse og bestyrelsen er derfor vigtig for sådan en organisations virke. I disse videoer deler Rasmus Malling Lykke Skov (kunstnerisk co-leder af Teater Fluks), og medlem af Teater Fluks bestyrelse Kasper Egelund, ud af deres erfaringer med samarbejdet og udvikling af strategier for teatret. Videoerne er fra webinaret ‘Foreningen som ramme om kunstneriske aktiviteter’ d. 4. maj 2021, arrangeret i samarbejde mellem Performing Arts Platform og Udviklingsplatformen for Scenekunst.
Netværksarbejde
Netværk er afgørende for dine muligheder for at indgå i nye samarbejder. I dette webinar med international producent, Sigrid Aakvik fra Art & About kigger vi på, hvad netværk er, hvordan de fungerer og hvorfor de er så afgørende. På webinaret gennemgår vi vigtige platforme og strategier for netværksarbejde, og giver dig værktøjer til, hvordan du kan aktivere nøglepersoner som vigtige døråbnere.
Webinaret blev udbudt i samarbejde med Udviklingsplatformen for Scenekunst bl.a. som optakt til IETM Aarhus 2023.