Den gode ansøgning og budget

Den gode ansøgning, budget og regler/lovgivning

En ansøgning skal være en klar og konkret beskrivelse af dit projekt eller forestilling – og skal på en kort og præcis måde forklare, hvorfor du brænder for det du gør (hjerteblod) – og kunne formidle måden, du ønsker at gøre det på. Ganske enkelt!

Ok, så enkelt er det måske ikke og processen med at få beskrevet tingene kan godt være lang og snørklet – men deadline flytter sig ikke, så presset kan blive stort til sidst.

Den gode ansøgning består en håndfuld elementer – HV-spørgsmål – som du skal kunne svare på og uddybe (de tre øverste er de vigtigste):

  • Hvad? Tema. Beskrivelse uden farver og superlativer. Man skal kunne se det for sig.
  • Hvorfor? Motivation og relevans. Personlig uden at blive privat (og patetisk).
  • Hvordan? Visuelt og fysisk. Praktisk (meget firkantet og praktisk).
  • Hvem? Publikum og kunstneriske samarbejdspartnere.
  • Hvor? Spillested, måske site specific. 
  • Hvor meget? Beløb – og et godt budget.

Resume til sidst: Op foran som en manchet til en avis.
En manchet er den typografiske betegnelse for en lille tekst i en artikel, som kort og præcist resumerer hovedpointerne af indholdet. Manchetten er ofte fremhævet i fed skrift. Den kan stå i starten af en artikels tekst (brødtekst), dvs. mellem overskrift (rubrik) eller underoverskrift (underrubrik) og artikeltekst. Idéen er at læseren skal vide hvad teksten handler om alene ud fra indholdet af overskrift og manchet. (Wikipedia: manchet).

Budget

Et budget skal som ansøgningen være professionel! Ikke noget med at tænke, at man søger nok dobbelt så meget, som man har behov for – for så får man nok det halve. Budgettet skal afspejle projektet/forestillingen på samme måde som ansøgningen – og i budgettet må ikke være ting, der ikke er beskrevet i ansøgningen – og vice versa.

Her er link til excel-ark med forslag til produktionsbudget. Der er taget udgangspunkt i lønninger, som følger overenskomsten mellem Dansk Skuespillerforbund og Dansk Teater (tidligere TIO) med en sats for nyuddannede og en for kunstnere, der har arbejdet en årrække i branchen. 

Excel-arket er åbent, men farverne indikerer, hvilke felter man skal arbejde i, og hvilke, der er sammentællinger (og som man skal passe på med at røre ved). De røde er beregnet til indtastninger og de grå er sammentællinger. Alle rækker kan slettes (hvis man ikke har behov for det), og der kan indsættes nye. Alle tallene er EKSEMPLER, ikke faste beløb – de afhænger af projektet/forestillingen. Og har man ikke brug for et turne-budget, så slet det hele (husk bare at rette sammentællingerne til).

Her er link til et mere simpelt budget – også i excel. Det er mere overskueligt og lige så fint at bruge som udgangspunkt for en forestilling eller projekt.

Til sidst: Disse budgetter kan ikke bruges, når man søger Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst. De kræver, at man bruger deres eget budget. Men budgetterne her gode at bruge som arbejdsbudget, så man sikrer, at man får gennemtænkt alle elementerne.

Har du spørgsmål eller andet til ansøgning eller budget, så kontakt Jens Christian på jcj(at)theplatform.dk.

Regler og lovgivning

På området er lovgivning, der skal følges, når man ansætter personale og der er regler og overenskomster, der i nogle tilfælde skal følges.

Dansk Teater (tidligere TIO) samt Dansk Skuespillerforbund har en del resurser, som de stiller til rådighed. Hos Dansk Teater er f.eks. links funktionærloven, ferieloven samt ansættelsesbevisloven. Derudover ligger de inde med overenskomster på deres område, forslag til standardkontrakter, lønsatser og andet. Klik på menu-punktet øverst på deres side og oversigten kommer frem. 

Hvis du vil se, hvordan overenskomsten ser ud mellem Dansk Skuespillerforbund og Dansk Teater (tidligere TIO), kan du klikke her og kigge på Skuespillerforbundets forskellige overenskomster. Dansk Skuespillerforbund har også forskellige vejledninger og råd i forbindelsen med lønforhandlinger, sygdom, ledighed, skat samt ophavsret.