Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.

 

Kalender

18. september 2018
  • Grænser // Teaterhuset Filuren

    18. september 2018

    Hvad sker der, når man er ung og grænsesøgende, og man hele tiden er i tvivl om sit ståsted? Hvordan finder man sine egne grænser, når vennerne presser på og udfordringerne langsomt bliver større? Og hvad sker der, når man går sammen om at overskride grænser - kaster sig ud i et fælles adrenalinsus, og man ikke helt lander samme sted.

    Teaterhuset Filuren og Teateriet Apropos dykker ned i grænselandet. De vil undersøge, hvorfor man har, og hvorfor man får grænser.

    Læs mere

    ***
  • MANhouse 2.0

    18. september 2018
    Bora Bora, Valdemarsgade 1, 8000 Aarhus, Danmark

    ***
  • Shared Morning Practice - Connections Event

    18. september 2018 @ 9:15 - 10:00
    Studio - STUB 1

    Arrangør: aNorange Collective - Sebastian Pickering & Iris Boer.
    Kontakt info: theplatform.dk

    CALL OUT to dance professionals in the Aarhus area!

    In September/October aNorange Collective hosts professional Morning Training to prepare for the day at the CONNECTIONS Residency. The training is contemporary based, focusing on elements like floor work, partnering and improvisation, as well as general strengthening and stretching. It is not to be seen as a regular guided class, but more of a shared morning practice.



    aNorange Collective is currently working with the use of images and photography in dance and choreography.

    Price: It's free // No need to sign up.
    Place: Valdemarsgade 1G, 8000 Aarhus C


    Read more

    ***

Lederen

Kunst og erhverv. En formulering, vi i det daglige bruger i flæng om et fænomen, der kun svært lader sig definere, og som vi derfor på Platformen jævnligt bruger ressourcer på at undersøge og udforske indholdet i.

Lige nu arbejder vi konkret på to projekter – henholdsvis Art hack og Producers Platform#4. Førstnævnte er opstået i et netværk af aktører med forskellige faglige baggrunde, som ønsker at skabe samarbejder og udfordre aktører på tværs af fagligheder og sektorer. I første omgang munder det ud i en række arbejdsgrupper, hvor de deltagende mødes i øjenhøjde, udvikler relationer og – på baggrund af de opståede relationer og det lidt dybere kendskab – bidrager med løsninger på hinandens konkrete udfordringer. Forhåbentligt kan deltagernes forskellige perspektiver og engagement i hinanden åbne op for nye handlemuligheder og spændende løsninger.

Producers Platform#4, som skabes i samarbejde med Udviklingsplatformen, skal undersøge, hvordan kompetencerne i scenekunsten i øget omfang kan sættes i spil i resten af samfundet. Hvordan kan scenekunstens forskelligartede aktører være med til at skabe værdi – ikke bare for andre men også for sig selv – gennem samarbejder med andre sektorer og andre fagligheder?

I dette arbejde skal man hele tiden huske at skelne mellem kunst og brugen af de kunstneriske kompetencer.

Hvordan kan vi så bringe scenekunstens kompetencer i spil uden for black box’en – uden at udvande kunsten? Spørgsmålet kan i manges ører virke irrelevant og måske ligefrem en smule selvhøjtideligt. Og ja … om et øjeblik skal vi vel også høre om armslængden –  igen, igen – og “kunsten for kunstens egen skyld”…

De hurtige meninger er mange, og diskussionen ender måske for ofte i en lidt automatisk og unuanceret “stillingskrig”.

Sandheden er, at vi selvfølgelig skal engagere os og bringe kunstens særlige kompetencer i spil, hvor det giver mening, og holde os åbne for nye muligheder og veje at gå. Samtidig er  vi som kunstbranche nødt til at holde et klart fokus på at sikre netop det meningsfulde og gensidigt udviklende samspil og samtidig være “klare i spyttet” og stå skulder ved skulder, når den kunstneriske frihed kommer under pres – og synge sangen om “armslængden” en ekstra gang, når der fra tid til anden lægges an til et kulturpolitisk angreb på den kunstneriske frihed.

I Weekendavisen 2. marts i kultursektionen kan man læse, hvordan den svenske kulturminister tilbage i 2014 proklamerede, at “kulturen kan være et fantastisk værktøj til at forny demokratiet”. For nylig har ministeren så fulgt op på dette og dikteret Kulturrådet, at man “ved uddeling af støtte skal betone spørgsmålet om seksuelle krænkelser”. Kulturrådet har samtidig fået besked på at prioritere “Spørgsmål om mangfoldighed, LGBTQ, ligestilling og lige adgang”.

Disse problematikker og spørgsmål  er selvfølgelig relevante og vigtige – men vi er nødt til at reagere, når kunsten på denne måde bliver et værktøj for staten, for politikerne eller en politisk dagsorden – eller for noget som helst andet end det, kunsten selv ønsker at give udtryk. Hvis vi kigger på det kulturpolitiske princip om armslængde, handler det netop om at sikre kunstens frihed fra f.eks. den dominerende politiske dagsorden. Politikerne skal med andre ord arbejde for at skabe de optimale rammer for udfoldelsen af den frie kunst – en sikring af kunstens helt nødvendige bidrag til samfundets udvikling. Men kunstnerens arbejde – kunstens indhold – må ikke dikteres af politikerne eller embedsværket. Denne hårfine balance kommer ofte under pres – når kulturpolitiske reguleringer og prioriteringer diskuteres. Hvor går grænsen mellem kulturpolitisk regulering eller prioritering og en egentlig politisk diktering af kunstnerens valg af fokus og retning for sit arbejde?

De kunstneriske kompetencer er grundlaget for kreativitet og innovation. Sættes den frie udvikling af disse kompetencer i kunsten under pres af f.eks. en amputeret armslængde, usikre rammer og manglende produktionsfaciliteter, mister vi en vigtig prioritering og investering i udviklingen af fremtidens Danmark.

 

Project

connections website-08

 

Faste events

 

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev